Édességek, sütemények nem csak cukorbetegeknek, hanem mindenkinek,aki a magas kalóriatartalmú, a szervezet számára semmilyen fontos tápanyagot nem tartalmazó répacukrot ki akarja iktatni az étrendjéből


2008. január 10., csütörtök

Narancslekvár


Sokáig nem szerettem főzni, néha édességeket kutyultam, de mást nem. Amikor már rájöttem az ízére, a befőzéshez akkor se mertem hozzáfogni. Ennek a gyerekkorból maradt emlék az oka.
Gyermekkoromban a befőzés több napi, több embert próbáló feladat volt. A befőzés előtti napon elővettük az üres befőttes üvegeket, először mosószeres vízben elmostuk őket, aztán többször kiöblítettük, majd forró vízzel leforráztuk, tiszta konyharuhával eltörölgettük, sorba raktuk, és egy másik tiszta konyharuhával letakartuk, így várták a másnapot. A mosogatáshoz számtalan fazék vizet
forraltunk nagy fazekakban, mert nem volt melegvíz a konyhában.
Másnap a nagymamámmal kimentünk a piacra. Legalább 15 kg gyümölcsöt vettünk egyszerre, gyalog hazacipeltük, aztán mostuk, hámoztuk, magoztuk, apróra vágtuk, majd órák hosszat egymást váltva kevergettük amíg főtt. Közben celofánt vágtunk négyzetekre, a befőttesgumit vízbe áztattuk, hogy ne szakadjon el. Az üvegekbe ismét forróvizet töltöttünk, kiöntöttük, és jöhetett bele a forró lekvár. Minden üveget két réteg vízbe áztatott celofánnal lefedtünk, és két gumival lekötöttünk. Így is néha elpattant egy-egy gumi, jól megcsípte az ujjamat. Ezután az üvegekről lemostuk a rácsorgott lekvárt, szárazra töröltük őket, a lelógó celofánt körbevágtuk, mindegyiket több réteg újságpapírba csomagoltuk, és ruháskosárba raktuk, majd paplanokkal, dunyhákkal letakartuk. Aznap
már csak mosogatni kellett :-)

Másnap, harmadnap kivettük az üvegeket a szárazgőzből, lekapargattuk a mégis ráragadt újságpapír darabkákat, címkéket írtunk és ragasztottunk, és mehettek a spejzba. Szépen elrendezgettük, megszámoltuk, és onnan kezdve már csak nézhettük őket. Nagymamám ugyanis nagyobb bűnt nem is tudott volna elképzelni, mint hogy valaki karácsony előtt kibontson egy üveg lekvárt. Ahhoz legalább halálos betegnek kellett volna lenni.
Sok év telt el, amíg rájöttem, hogy 1-2 kg gyümölcsből is lehet lekvárt főzni, nincs akkora felfordulás, egy óra alatt kész van, és ha sikeres volt a művelet, pár nap múlva meg lehet ismételni.

Most Dulmina narancslekvárját készítettem el, kis módosítással. Nagyon finom lett, hét végén főzök még.

Hozzávalók:

1 kg narancs
1 zacskó dr. Oetker zselésítő
2 evőkanál édesítő –ízléstől függ, el is maradhat-

A narancsok héját krumplihámozóval vékonyan lehámoztam, és nagyon apróra vágtam. A fehér héját leszedtem és kidobtam. A narancsokat vékony karikákra vágtam. A belső hártyáját nem szedtem le, így kicsit kesernyés lett, de ez volt a cél. Aki nem szereti kesernyésen kövesse Dulmina leírását.

A narancsokat, az apróra vágott héjat, az édesítőt és zselésítőt addig főztem, amíg a narancs majdnem szétfőtt. Szeretem, ha maradnak benn azért darabok is. Kiforrázott kis üvegekbe tettem, mindegyik tetejére locsoltam egy kis narancslikőrt, és szárazgőzben hagytam kihűlni. Az egész kb. 1 óra alatt elkészült. 





11 megjegyzés:

Dulmina 2008. január 10. 15:14  

Szia!
Örülök, hogy ízlik! És úgy látom, nem csak a lekvárfőzésben jeleskedsz, hanem a címkekészítésben is :-)

Cukroskata 2008. január 10. 18:24  

Köszi szépen Dulmina, igyekszem ebben is, abban is :-)

Névtelen,  2008. június 20. 11:22  

Szia Dulmina !

Nagyon izletesnek tűnik ez a narancs lekvár,mivel kedvenc gyümölcseim közé tartozik a narancs.Szeretnélek megkérni ,esetleg ha tudnál leirást adni a málnalekvár kiszitéséről cukor nélkül:-)
Köszi szépen és sok sikert.
Üdv:hegizoli
www.hegizoli.extra.hu
http://hegizoli.blog.hu
E-mail:hegizoli@freemail.hu

Névtelen,  2008. június 20. 11:28  

Bocsi Kata a fentieket neked szántam
remélem nincs probi ebből.

Üdv:hegizoli

Cukroskata 2008. június 20. 14:26  

Kedves Zoli, semmi probléma. Málnalekvárt idén még nem csináltam, talán nem is fogok, de nagyjából ugyanígy szoktam, mint a narancslekvárt. A málnát felteszem főzni a zselésítővel együtt, kevergetem, kóstolgatom, csak akkor teszek bele egy kevés édesítőt, ha nem elég édes. Kiforrázott, forró üvegekbe teszem, egy kanál rumot teszek mindegyik üveg tetejére, és szárazgőzben hagyom kihűlni.

Névtelen,  2008. június 22. 8:38  

Kedves Katalin !

Köszönöm a gyors választ.A rum gondolom pikánsabbá teszi az ízvilágát az amugy is kitünőnek tartott gyümölcsnek a málnának.
Teszünk is egy próbát:-)
Köszi még 1 x

Cukroskata 2008. június 22. 10:57  

A tartósítás miatt is jót tesz neki az alkohol. Majd írd meg, hogy sikerült :-)

Névtelen,  2008. június 27. 15:47  

Kedves Kata! Isteni lett ez a málnalekvár.Milyen jó,hogy kérdeztem erről:-)
Volna egy másik kérésem.Ha tudnál leirást adni a BAKLAVA sütiről,megköszönném.

Cukroskata 2008. augusztus 2. 14:08  

Kedves Zoli, baklavát nem szoktam csinálni, mert az a bőséges cukorszirup nélkül egyáltalán nem lesz jó, édesítővel meg nem az igazi. Sajnos :-(

ancsa 2011. február 18. 20:41  

Szia! Én is szeretnék neki állni a lekvár készítésnek, csak nem tudom, hogy cukor nélkül, csak zselésítővel mennyi ideig áll el? Vagy nálad az alkohol végzi a tartósítást? ( csak mert azt szeretném kihagyni belőle..)

Előre is köszi: Ancsa

Cukroskata 2011. március 1. 15:46  

Kedves Ancsa, szerintem alkohol nélkül is eláll. Régebben én is anélkül csináltam. De egyébként ez olyan kevés alkohol, hogy bátran beleteheted :-)

Related Posts with Thumbnails

Blogidőszámítás

FIGYELMEZTETÉS


A blogon közzétett receptek és egyéb írások a cukorbetegségemmel kapcsolatos saját tapasztalataimat tartalmazzák anélkül, hogy ezirányú képzettségem lenne. Ezek nem tekinthetők sem orvosi, sem dietetikusi tanácsnak.




Receptjeim

A Miner szakácskönyv oldalán

MIÉRT


Amikor kiderült, hogy cukorbeteg vagyok, úgy éreztem, hogy vége a világnak. Nem sokat tudtam a cukorbetegségről, de azt igen, hogy ezentúl le kell mondanom az édességekről, amiket úgy szeretek Miután az első nagy megrázkódtatás elmúlt, elővettem a sok év alatt összegyűlt, jól kipróbált receptjeimet, és elkezdtem átdolgozni őket. Kiszámoltam a kalóriákat, kipróbáltam, hogy működnek-e édesítővel. Ahol a cukor mennyisége a sütemény állagához szükséges volt, ott módosítottam a formáján, elkészítési módján. Azóta nem cukorbeteg vendégeimen is kísérletezve sok receptem gyűlt össze, amelyek alapján készített süteményeimet ők is szívesen fogyasztották. A cukorbeteg állandó lelkiismeretfurdalások között él. Ha evett, azért, ha nem evett azért. Nem könnyű áttérni a rendszeres életmódra, gyakran, keveset enni, a kalóriákat számolni, társaságban, vendégségben visszautasítani egy igazán ízletesnek látszó ételt, elviselni a sajnálkozó pillantásokat, ha elmondjuk, hogy a betegségünk miatt nem ehetünk mindent. Magyarországon az éttermek túlnyomó részében nem tartanak diabetikus édességeket, így ha mégis süteményre vágyunk, készítsük el magunknak. A sütemények, torták kellemesebbé teszik az életet. Miért mondanánk le róluk csak azért, mert az élet úgy hozta, hogy cukorbetegek vagyunk. Azoknak a családoknak, ahol cukorbeteg van, azt tanácsolom, próbálják ki ezeket a recepteket, és így egyetlen családtag sem marad ki a családi ünnepek fénypontjának tekinthető édességek fogyasztásából. Édességet enni is, készíteni is jó mulatság. Készítsünk hát szórakozva finomságokat. Ezeket az édességeket szívesen eszik és készítik nem cukorbeteg barátaim is.

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP