Édességek, sütemények nem csak cukorbetegeknek, hanem mindenkinek,aki a magas kalóriatartalmú, a szervezet számára semmilyen fontos tápanyagot nem tartalmazó répacukrot ki akarja iktatni az étrendjéből


2009. április 24., péntek

VKF XXV


Saját levében azzal tisztelt meg, hogy én lehetek a jubileumi, VKF XXV háziasszonya.
A téma, egy zöldség, amit mindenki szeret, legalábbis én még találkoztam olyan emberrel, aki valamilyen formában elkészítve ne szerette volna. Ez a legváltozatosabb formában elkészíthető zöldség.
Készülhet belőle: leves, köret, főzelék, egytálétel, saláta, gombóc, nudli, palacsinta, lángos, kenyér, fánk, még torta is. Lehet sütni, főzni, héjában vagy anélkül.
Az európai elterjedéséhez több legenda is kapcsolódik.

„A spanyol királyi udvarban az 1570-es években az amerikai útjukról visszatért hajósok bemutatták az előkelő társaságnak a növényt, a lombját, a fehér virágait és a zöld bogyóit. A főurak kóstolgatták, és bizony nem találták ehetőnek, sőt a bogyók fogyasztása fejfájást és gyomorgörcsöket is okozott. Ekkor valaki mérgében a nyitott kandalló parazsába hajította az egész növényt - a gumóival együtt. Rövid idő múlva kellemes illat terjedt el a teremben: a sülő gumók illata. Nosza, kikapkodták, kikotorták az urak a tűzből a gumókat, és élvezettel fogyasztották el az omlós, finom csemegét. Azóta van becsülete ennek a zöldségnek a királyi palotákban és a legszegényebb emberek hajlékában.

XIV Lajos felesége, Marie-Antoinette a szép fehér virágját tűzte a hajába; és ezzel a francia udvarban divatot teremtett.

A megfejtéseket április 25-én éjfélig írjátok meg commentben. A helyes megfejtők között egy kis ajándékot sorsolok ki. Eredményhirdetés: április 26.

29 megjegyzés:

Névtelen,  2009. április 24. 17:48  

szia, szerintem burgonya, avagy krumpli. :)

réka

Lilla 2009. április 24. 17:48  

krumpli :-)
("mi asz a kolompér drágaszág?")

Milene 2009. április 24. 17:54  

krump-lee:)
Nagyon jó téma!

florentine,  2009. április 24. 17:57  

kolompér :-)

Hobbiszakács 2009. április 24. 17:58  

Sajnos már most be kell dobnom a törülközőt... Részben azért, mert fogalmam sincs, hogy mi lehet ez a magas keményítőtartalmú gumót termő növény - furcsa jószág, egyszerre vannak neki virágai és termése - másrészt azért, mert a szervezetem egy idő óta nem bírja a "gumóból" készült ételeket. (Pedig milyen csodákat lehet vele művelni...)

A gumókból erjesztéssel és desztillálással készített, bódító hatású "fogások" természetesen kivételt képeznek.
:-)

trinity 2009. április 24. 18:01  

Burgonya és burganyó:))))
Nem bolondultam meg-a Toy Story című filmből merítettem:)))

Jó választás!!!!!!!!

Dulmina 2009. április 24. 18:16  

Múlt hétvégén vettem egy zsák ("öreg") krumplit a piacon, és eszembe jutott, hogy ha minden jól megy, az már kitart az újig. De hogy VKF-pályaművet is fogok főzni belőle, arra nem gondoltam. Pedig nagyon úgy néz ki! :)

lúdanyó 2009. április 24. 18:29  

peruna (finn)
aardappel (holland)
kartof (dán)
tu^do'u (kínai)
patata (olasz)
pomme de terre (francia)

Kata 2009. április 24. 18:44  

Hát persze, hogy a krumpli:))) Most a férjem fog örülni, mert imádja; szerinte nem főzök belőle eleget...

szazala 2009. április 24. 18:56  

Zárvatermő?
Kétszikű?
Burgonyavirágú?
A burgonyafélék családjából?
Csak nem az ebszőlő nemzettségből való?
Rákérdezhetek?
Solanum tuberosum

Zsuzsi 2009. április 24. 19:09  

Kumpikumpikumpi (sic!)! :)

Max 2009. április 24. 19:24  

Kjumpi vagy bujgonya (mer én így mondomm azt hogy omlósz)

"saját levében" 2009. április 24. 19:41  

Ne beszéljetek zöldségeket!

Vesta 2009. április 24. 19:47  

Ebben a válság helyzetben? 100 féle ételt tudunk krumpliból!Úgyhogy Neked is fel kell kötni azt a bizonyosat :))

Vesta 2009. április 24. 19:50  

Szóval válsághelyzetben, mert helyesen írni is tudunk :)

Chef Viki 2009. április 24. 21:02  

Merész húzás, özönleni fognak a jobbnál jobb receptek :-) Szuper! Szeretem, de szeretem :-)

Chef Viki 2009. április 24. 21:03  

Jujjuj, azt meg nem is írtam, hogy BURGONYA!! :-D

Taen 2009. április 24. 23:37  

KUMPIII :) Na jó, a krumpli :) A kedvencem :))

vnjudit 2009. április 25. 5:49  

NEkem ezt a történetet még kislánykoromban mesélte a nagymamám, mikor szedtük fel a krumplit a kertből :)

Renata Kalman 2009. április 25. 6:49  

Nálunk is van ősztől néhány zsákkal a veremben... Erdélyben pityókának hívják.
Szóval én is becsatlakozom majd a krumplis receptekhez...

Vica 2009. április 25. 7:54  

Pityóka/burgonya/krumpli/kolompér:) Csuda jó téma:D

MGL 2009. április 25. 8:08  

Gratulálok a stafétához:)és a témaválasztáshoz. A megfejtés szerintem a krumpli:)...de lehet, hogy a burgonya?

BeckZsu 2009. április 25. 8:27  

Szeretjük a krumplit!

Piszke 2009. április 25. 14:34  

ha van krumpli, éhen nem lehet halni -régen mondták a nagyszüleim..Szerintem a ki tudja hova vezető válság idején( és szerintem az elején) nagyon aktuális. Meg egyébként is a krumpli jó!

Cukroskata 2009. április 25. 23:36  

Kedves Mindenki! Köszönöm a sok helyes megfejtést. Sorsolás 1/2 óra múlva.

Hobbiszakács, ha a gumókat nem bírja a gyomrod, készíts valamit az a gumókból erjesztéssel és desztillálással készített, bódító hatású ital felhasználásával. :-)

Hobbiszakács 2009. április 26. 7:56  

Köszönöm a könnyítő engedményt... Hukk... Persze, ha visszatalálok ide... hukkk...

:-)))

Cukroskata 2009. április 26. 11:58  

Kedves Hobbiszakács! A kiírás szerint:
Bármilyen étel jöhet, amiben a krumpli legalább nyomokban fellelhető.
Ez a mondat kifejezetten miattad került bele. Remélem visszatalálsz ide, várlak :-)

Related Posts with Thumbnails

Blogidőszámítás

FIGYELMEZTETÉS


A blogon közzétett receptek és egyéb írások a cukorbetegségemmel kapcsolatos saját tapasztalataimat tartalmazzák anélkül, hogy ezirányú képzettségem lenne. Ezek nem tekinthetők sem orvosi, sem dietetikusi tanácsnak.




Receptjeim

A Miner szakácskönyv oldalán

MIÉRT


Amikor kiderült, hogy cukorbeteg vagyok, úgy éreztem, hogy vége a világnak. Nem sokat tudtam a cukorbetegségről, de azt igen, hogy ezentúl le kell mondanom az édességekről, amiket úgy szeretek Miután az első nagy megrázkódtatás elmúlt, elővettem a sok év alatt összegyűlt, jól kipróbált receptjeimet, és elkezdtem átdolgozni őket. Kiszámoltam a kalóriákat, kipróbáltam, hogy működnek-e édesítővel. Ahol a cukor mennyisége a sütemény állagához szükséges volt, ott módosítottam a formáján, elkészítési módján. Azóta nem cukorbeteg vendégeimen is kísérletezve sok receptem gyűlt össze, amelyek alapján készített süteményeimet ők is szívesen fogyasztották. A cukorbeteg állandó lelkiismeretfurdalások között él. Ha evett, azért, ha nem evett azért. Nem könnyű áttérni a rendszeres életmódra, gyakran, keveset enni, a kalóriákat számolni, társaságban, vendégségben visszautasítani egy igazán ízletesnek látszó ételt, elviselni a sajnálkozó pillantásokat, ha elmondjuk, hogy a betegségünk miatt nem ehetünk mindent. Magyarországon az éttermek túlnyomó részében nem tartanak diabetikus édességeket, így ha mégis süteményre vágyunk, készítsük el magunknak. A sütemények, torták kellemesebbé teszik az életet. Miért mondanánk le róluk csak azért, mert az élet úgy hozta, hogy cukorbetegek vagyunk. Azoknak a családoknak, ahol cukorbeteg van, azt tanácsolom, próbálják ki ezeket a recepteket, és így egyetlen családtag sem marad ki a családi ünnepek fénypontjának tekinthető édességek fogyasztásából. Édességet enni is, készíteni is jó mulatság. Készítsünk hát szórakozva finomságokat. Ezeket az édességeket szívesen eszik és készítik nem cukorbeteg barátaim is.

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP