Édességek, sütemények nem csak cukorbetegeknek, hanem mindenkinek,aki a magas kalóriatartalmú, a szervezet számára semmilyen fontos tápanyagot nem tartalmazó répacukrot ki akarja iktatni az étrendjéből


2008. április 3., csütörtök

Füstölt májashurka

Apai nagymamám minden évben vett egy malacot, és felnevelte másfél mázsás disznóvá. Egészen különleges kapcsolat alakult ki köztük. A disznó úgy járt utána, mint egy kutya, a kezéből evett, és hacsak tehette, hozzádörgölőzött, mikor már nagy és kövér volt, néha fel is lökte a túláradó szeretetrohamaival. Aztán eljött a fekete nap, a disznónak meg kellett halnia, hogy a családom éhségét csillapítsa. Akkoriban a hentesnél csak mócsingcafatokat lehetett kapni, nagy dolog volt egy disznóvágás. Emlékszem, a szüleim több csomagot készítettek hurkával, kolbásszal, töpörtyűvel, disznósajttal, és ajándékba vitték rokonoknak, barátoknak.

Készült belőle még sonka, szalonna, lett egész évre zsír, és mélyhűtő nem lévén, ettük a húst hetekig mindenféle formában. Soha olyan jó töltöttkáposztát nem ettem, mint disznóvágáskor, amikor a tölteléket a már bekevert kolbászhúsból csinálták.

Kicsi voltam, de emlékszem a disznóvágás utáni nagy evészetre. Volt orjaleves, töltöttkáposzta, sült húsok, máj, meg hurkák és kolbász. Én csak a töltöttkáposzta töltelékében voltam érdekelt, mást nem nagyon ettem, de ők nagyon boldogok voltak. Szüleim nemzedéke egyébként is úgy evett, –amikor volt mit, és ekkor volt- mint akik a háborús évek nagy éhezéseit akarnák egy étkezéssel behozni. Mindenki nagyon vidám volt, elégedett és jóllakott. De most hogy visszagondolok, tisztán emlékszem, hogy a nagymamám a hálószobában ült, nem gyújtott lámpát, és nem evett………

Amiről mindez eszembe jutott, az a füstölt májas hurka, amit egy kedves kolleganőm csinált nekem. Nem láttam még máshol, hogy a kolbásszal együtt pár szál májashurkát is megfüstöltek volna. Nálunk mindig volt, és nagyon finom volt. Kis karikákra vágták, és kenyérrel ettük, vagy megsütve mellette sült krumplival. Egészen különleges íze volt. Most ezt a gyermekkori ízt idézte fel az ajándékba kapott füstölt májashurka.






0 megjegyzés:

Related Posts with Thumbnails

Blogidőszámítás

FIGYELMEZTETÉS


A blogon közzétett receptek és egyéb írások a cukorbetegségemmel kapcsolatos saját tapasztalataimat tartalmazzák anélkül, hogy ezirányú képzettségem lenne. Ezek nem tekinthetők sem orvosi, sem dietetikusi tanácsnak.




Receptjeim

A Miner szakácskönyv oldalán

MIÉRT


Amikor kiderült, hogy cukorbeteg vagyok, úgy éreztem, hogy vége a világnak. Nem sokat tudtam a cukorbetegségről, de azt igen, hogy ezentúl le kell mondanom az édességekről, amiket úgy szeretek Miután az első nagy megrázkódtatás elmúlt, elővettem a sok év alatt összegyűlt, jól kipróbált receptjeimet, és elkezdtem átdolgozni őket. Kiszámoltam a kalóriákat, kipróbáltam, hogy működnek-e édesítővel. Ahol a cukor mennyisége a sütemény állagához szükséges volt, ott módosítottam a formáján, elkészítési módján. Azóta nem cukorbeteg vendégeimen is kísérletezve sok receptem gyűlt össze, amelyek alapján készített süteményeimet ők is szívesen fogyasztották. A cukorbeteg állandó lelkiismeretfurdalások között él. Ha evett, azért, ha nem evett azért. Nem könnyű áttérni a rendszeres életmódra, gyakran, keveset enni, a kalóriákat számolni, társaságban, vendégségben visszautasítani egy igazán ízletesnek látszó ételt, elviselni a sajnálkozó pillantásokat, ha elmondjuk, hogy a betegségünk miatt nem ehetünk mindent. Magyarországon az éttermek túlnyomó részében nem tartanak diabetikus édességeket, így ha mégis süteményre vágyunk, készítsük el magunknak. A sütemények, torták kellemesebbé teszik az életet. Miért mondanánk le róluk csak azért, mert az élet úgy hozta, hogy cukorbetegek vagyunk. Azoknak a családoknak, ahol cukorbeteg van, azt tanácsolom, próbálják ki ezeket a recepteket, és így egyetlen családtag sem marad ki a családi ünnepek fénypontjának tekinthető édességek fogyasztásából. Édességet enni is, készíteni is jó mulatság. Készítsünk hát szórakozva finomságokat. Ezeket az édességeket szívesen eszik és készítik nem cukorbeteg barátaim is.

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP